fbpx

N. Fülöp Beáta

Budapest

Romantikus irodalom, szórakoztató irodalom

Bemutatkozás

N.Fülöp Beáta vagyok. Író, anya, feleség és persze háziasszony. Néhány tényszerű adat rólam: A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészkarán végeztem nemzetközi kommunikáció szakon. Már tizenéves korom óta írok, de komolyabban foglalkozni az írással csak felnőtt fejjel kezdtem. Az egyetemi évek alatt jött meg igazán a kedvem hozzá, ahol kitűnő tanároktól tanulhattam. Nem is gondolnátok… de a szépírás volt a kedvencem! 🙂

Írni bárhol, bármilyen körülmények között! – ezt vallom. Emlékszem, például az első regényem legnagyobb részét az 1-es villamoson utazva írtam meg 2009 körül. Olyan hosszú volt az út az akkori munkahelyemig, hogy az értékes időt ki kellett valahogyan használnom, és ha éppen nem írtam, akkor olvastam.

És hogy én hogyan is írok? Milyen szokásokat alakítottam ki magamnak, vagy inkább milyen szokások alakítottak engem, mint alkotó szerzőt?

Azt szoktam mondani, hogy amikor írok, én a saját filmemet nézem, mert az legalább szórakoztat. Szerencsére nem kell ahhoz másik szobába elvonulnom a szeretteim elől, hogy magam legyek a gondolataimmal, mert ha úgy rendesen elkap a gépszíj, akkor semmilyen külső zaj nem tud megzavarni. Ilyenkor megszűnik a világ körülöttem, felgyorsul a szívverésem és kipirul az arcom. Az adrenalin az egekbe röpít, és addig, amíg le nem írom a gondolatsor utolsó betűjét, egy pillanatra sem állok meg. Csak ülök a laptopom előtt és nyomkodom a klaviatúrát, közben pedig peregnek az események a fejemben. Pont úgy, mintha egy filmet néznék. Látom a helyszíneket, a helyszínek finoman megmunkált részleteit, érzem az illatokat, érzékelem a színeket és formákat. Megjelennek előttem a szereplők, a különböző karakterek. Kirajzolódik a személyiségük, a habitusuk. A karakterekhez pedig társul egy-egy hang is, amit szintén elképzelek, így lesz teljes a mozihatás. Tehát ülök, nézem és hallgatom a saját filmemet, és nem is kell mást tennem, csak írni, írni és írni.

Fantasztikus érzés, amikor szabadjára engedhetem a fantáziámat, és a történet alakulásába rajtam kívül nem szólhat bele senki más… illetve, de igen, mégis! A szereplők. Amikor elkezdek írni egy könyvet, elindítom őket egy úton. De bizony sokszor van úgy, hogy ők mondják meg, hogy merre akarnak tovább haladni. Akkor hagyom őket, hadd menjenek a saját fejük után, nyugodtan tegyenek még egy-két kitérőt, amíg A-ból elérnek B-be. Van, amikor saját magamat is meglepem egy-egy előre nem várt epizód beszúrásával, ami akár még el is tántoríthatja a szereplőket az eredetileg kijelölt útjukról, arról nem beszélve, hogy újabb bonyodalmakat generálhatnak. A szereplőim igazi személyisége menetközben fejlődik, alakul ki, formálódik teljessé, és ha azt igénylik, hogy időközben elkalandozhassanak más irányba, általában hagyom, hadd tegyenek egy próbát.

Amikor mintegy varázsütésre megszületik a fejemben a történet eleje, általában ezzel egy időben beugrik a találó cím is. Előveszem a füzetemet és felírom egymás alá gondolatjelekkel a sztori fő állomásait és a körülbelüli sorrendet, amit aztán rendszerint mindig átírok, amikor a történetben odaérek.

Ezt a rendszeresített füzetet szoktam felcsapni esténként az ágyban is, ha éppen akkor kap el az ihlet. Van, hogy több oldalt is leírok ilyenkor kézzel, már-már félig kómás állapotban dacolva a mindjárt leragad a szemem és a begörcsölt a kezem érzéseivel. Talán viccesen hangzik, de amikor másnap reggel újra olvasom, amit leírtam, szinte az újdonság erejével hat rám, és utólag mindig hálás vagyok magamnak, amiért nem hagytam elveszni az éjszakába a gondolatokat. Napközben pedig a ház minden szegletében kell lennie valamiféle íróalkalmatosságnak, amit bármikor felkaphatok, ha éppen remekbeszabott hirtelen gondolatom támadna, amit később elfelejtenék. Előfordult már olyan is, hogy például ebéd közben – jobb híján – a papírszalvétára kellett jegyzetelnem. Nem árt, ha gyorsan le tudok firkantani egy-egy jól összecsengő dialógust, mert ellenkező esetben egy-két perc múlva már nem ugyanazok a szavak, nem ugyanolyan sorrendben jönnének vissza, mint legelőször. Az pedig sajnos már nem ugyanaz, és tudjuk, hogy mindig a legelső gondolat a legjobb, a legkifejezőbb.

A karaktereimet gondosan kidolgozom először gondolatban, majd leírom a külső és belső tulajdonságaikat. (Volt, ahol le is rajzoltam őket) Főleg a sokszereplős, több helyszínen játszódó regényeimnél tartottam ezt fontosnak, mint például a Santorini szerelmesei vagy a Találkozunk Isztambulban!-nál. Készítek egy névösszesítőt, hogy ki kinek a fia, lánya, anyja, apja, barátja, szerelme stb… Ez azért is praktikus, mert segít abban, hogy én is jobban memorizáljam a neveiket és könnyebben átlássam a bonyolult családi kapcsolatokat is, mivel általában idegen neveket használok.

A személyes tapasztalatok mellett szükségesnek tartom az alapos és mélyreható kutatómunkát. Regényeim helyszínéül csak olyan helyeket választok, ahol én magam is jártam. Olyan dolgokról írok, amiket én magam is kipróbáltam. A könyveimben szereplő édesség- és ételrecepteket is mind kipróbáltam. Ez a hitelesség szempontjából elengedhetetlen. Külföldi útjaim során mindig lejegyzetelem az aznapi történéseket, mintha csak egy naplót vezetnék. Ugyanígy leírom a vicces eseteket, vagy a melankolikus, mély mondanivalójú lelki gondolatokat is.

Számomra az írás nem kötelező munka, hanem eufória, szórakoztató időtöltés egy általam megteremtett világban, ahol jól érzem magam. Az, hogy én az írás közben jól szórakozom, már csak hab a tortán, de ilyenkor mindig abban is reménykedem, hogy az olvasó is legalább ennyire élvezi majd soraimat, amikor olvassa a könyveimet. Szerencsésnek mondhatom magam, mert a visszajelzések ezt igazolják!

N. Fülöp Beáta: A tihanyi apát titkos kertje

A két idősíkon játszódó történet helyszíne közös csupán: Tihany. Gréta, a fiatal parfümőr és Dénes, a sármos sommelier sorsszerű találkozásával elindul...

5490 Ft

N. Fülöp Beáta: Montenegró szívtiprója

A harmincas évei elején járó, az életet örökké csak élvezni akaró szeleburdi, vagány és öntörvényű Szonja Montenegróba utazik egy filmes stábbal, hogy unalmas szingli életének véget vessen. Úgy érzi, sz...

3490 Ft

N. Fülöp Beáta: Santorini szerelmesei

Santorini szerelmesei, a kis szigetre vissza-visszatérő párok, akik egész fiatalságukat a Kikládokban töltötték a tenger mellett és a kék kupolás, fehérre meszelt házikók között. Boh...

3850 Ft

N. Fülöp Beáta: Marilia bonbonjai

Egy fantasztikus történet egy nem mindennapi lányról, aki az őt ért sok kudarc ellenére is bátran kitart az álmai mellett. Mindeközben a gyönyörű toszkán táj és Firenze széps...

2990 Ft

N. Fülöp Beáta: Találkozunk Isztambulban! első kiadás

A katonaság és az erőszak elöl menekülő fiatal orvostanhallgató különös története, akit először migránsnak néznek, kirabolnak majd börtönbe zárnak, és üldözőbe veszi...

3990 Ft

N. Fülöp Beáta: A barista

Vincent, a fiatal portrérajzoló, egy prágai kávézóban véletlenül belebotlik egy lányba, akibe azonnal szerelmes lesz. Elindul közöttük egy beszélgetés, és kiderül, hogy a lány a...

3500 Ft

N. Fülöp Beáta: Adanai tulipánok

Aylin és Ismail Törökországban, egy Adana melletti városkában tulipánok termesztésével foglalkoznak. A boldog jegyespár közé próbál éket verni főnökük, agyafúrt, sok-sok ármánnyal és...

3990 Ft

N. Fülöp Beáta: Vénusz a domboldalon

Amikor ezt a válogatást összeállítottam Nektek, arra gondoltam, hogy ebben a kötetben tökéletesen megférnek együtt a mese-szerű novellák, a túlfűtött, helyenként erotikus tartalommal bíró ír...

3490 Ft

N. Fülöp Beáta: A hídon túl

Valaki Téged vár a túlsó oldalon. Elég bátor vagy hozzá, hogy átsétálj a hídon? A szerelemnek nem számít sem az idő, sem a tér. A szerelem mindenekfelett örök...

2990 Ft

N. Fülöp Beáta: Hegedűszonáta

Kissé pikáns, romantikus szerelmi történet, amelyből kiderül, hogy hogyan talál egymásra egy dúsgazdag fiatal nő és egy hajléktalan sorsra jutott hegedűművész. A szakmai irigység, gyűlölet...

2490 Ft

N. Fülöp Beáta: Adela – Az álmok útján

Adela a válása után a mai fiatal nők megszokott életét éli kisfiával és szüleivel együtt. Elismert, profi hastáncosként keresi kenyerét. Művészként sokfelé hívják. Egy...

2990 Ft

N. Fülöp Beáta: Dolce – A megbocsátás ára

Gábriel, a komplexusokkal teli, fiatal és érzékeny trombitaművész hol a kontrolálhatatlan agressziójával küzd, hol pedig a saját démonjaival. Egyben biztos csak: nagyon és véghetetlenül szerelmes. Anna eleinte istenk...

3490 Ft