Gyönyörű borító, tökéletes nyelvhelyesség, igényesen tördelt belívek. Ez remekül hangzik, és valószínűleg te is azt szeretnéd, hogy ilyen könyv születhessen féltve őrzött történetedből. Ez természetes, mindannyian vágyunk a minőségre, függetlenül a terméktől vagy szolgáltatástól.
Az ár nyilvánvalóan sok változótól függ, de nyugalom, jó helyen jársz: cikkünkben megpróbálunk a legtöbb kérdésedre választ adni.
Hát… ingyen van, nem?
Sajnos nem. Nem szeretnénk rossz híreket közölni, de szinte lehetetlen, hogy egy kiadó saját költségén kiadja könyvedet. Hihetetlenül telített a piac. Tehát ha nem Frei Tamásnak hívnak, ne számolj pozitív elbírálással. Egyébként a magyar sikerszerzők átlagosan a fogyasztói ár 8-10%-át kapják meg. Nem hangzik túl jól, igaz?
Rengeteg olyan megkeresést kapunk, amiben azzal érvel a szerző, hogy az ő könyve bizony bestseller lesz – első könyves szerzőként. Persze, nem teljesen kizárt, de ennek esélye körülbelül egy az ezerhez. És ez abban az egy esetben is a marketingnek köszönhető.
Könyvkiadás 100.000 Ft alatt? Mi baj lehet?
Bizonyára te is találkoztál már kétesen olcsó szolgáltatásokkal. Sajnos kiadó keresése során sem kerüljük el ezeket a lenyűgöző ajánlatokat.
Általában két dolog állhat a gyanúsan csalogató ajánlatok mögött:
- A cégből valaki unokatestvére látott már olyat, aki dolgozott könyvekkel, ezért megkérik őt, hogy készítse el a borítót vagy a tördelést.
- Egy csapat elkészíti a könyvedet, de nem viszik ki könyvesboltokba vagy elkeserítően alacsony szerzői jogdíjat fizetnek neked az eladott példányok után.
Egyik variáció sem hangzik jól. De szerencsére mindkettő ellen lehet védekezni. Nézz körül, hogy az adott kiadó mióta működik és milyen referenciákkal bír. Ne félj kérdezni! Kérdezz a kiszemelt kiadótól, járj nyitott szemmel.
„Xy kiadó” mindenféleképpen kiadja, hiszen ezt írják az oldalukon!
Ehhez a gondolathoz csak ennyit fűznénk: Vannak kiadók, akik direkt nem vállalnak el mindent. Sokan mások és mi is az egyedi törődésben és maximális odafigyelésben hiszünk, nem a futószalagról egymás után legördülő, sokszor szakszerűtlen kivitelezésű könyvekben.
Ha még az első könyved kiadása előtt vagy, szánj időt az információgyűjtésre. Hidd el nekünk, nem éri meg gagyi kivitelezéssel megérkezni a piacra.
Amikor szakszerűen és jól csinálják
Most már tudjuk, hogy mitől óvakodjunk, de nézzük meg röviden azt is, hogyan működik ez a folyamat egy jól olajozott kiadóban.
Kéziratod első útja a lektorhoz vezet, aki megvizsgálja a logikai kapcsolatokat, illetve ellenőrzi a leírtak hitelességét (pl. egy kórházi kezelés menete). Második állomás a szerkesztő – ő javítja a szóismétléseket, a mondattani hibákat, névmásokat és még sok hasonló dolgot. Töröl és hozzáír szavakat mondatokhoz, hogy minden kerek egész legyen. Harmadik megálló a korrektor asztala, ahol javításra kerülnek a helyesírási hibák. És végül, de nem utolsó sorban eljutunk a tördelőhöz, aki előkészíti a könyvet nyomtatásra – ekkor válik könyvforma az írásból.
Ne ess kétségbe, ha sok a piros a szövegben – mindenki hibázik. Azért nézik át hozzáértők, hogy ezeket a hibákat kijavítsák.
Mint minden egyedi projektnél, úgy itt sincs univerzális ár, természetesen ez terjedelemtől függ. Nézzünk példaként egy 150 oldalas (A/4 méretű) kéziratot. Egy ilyen hosszúságú kézirat gondozása körülbelül 200.000 – 600.000 Ft körülire tehető.
Ideje köntöst húzni – pár szó a borítókról
Az ár a borítók területén is nagy úr, de gondoljunk bele: ez egy befektetés. Általában a szép és egyedi könyvborítók miatt szúrjuk ki a leendő kedvenc könyvünket. Arról nem is beszélve, hogy a terjesztők (könyvesboltok ellátói) nem juttatják el a könyvesboltokba a kiadványokat, ha nem tartják eladhatónak a borító miatt.
Úgy gondoljuk, hogy a borítógrafikákat két nagy csoportba lehet sorolni:
- Először is van a 10.000 Ft-os sablonos könyvborító. Nagyjából össze van rakva, de biztosan nem az egyedisége és minősége miatt fogjuk szeretni.
- A másik szint, hogy tapasztalt grafikusok elkészítik tökéletesen passzoló elemekkel egyedi borítódat. Ez a legelterjedtebb, általában 30.000 – 150.000 Ft körüli árat takar.
Megjegyzés: Esetenként a hozott borító nem felelhet meg a kiadónak, mert nem azt a képi világot testesíti meg, amit a kiadó elvár kiadványaitól.
Milyen egy jó könyvborító? Cikkünket a borítókról ide kattintva olvashatod el.
Eddig rendben… és a nyomtatás?
Nem fogod elhinni! Akár 10.000 Ft-ból. Na jó, legyünk reálisak és ne 5 példánnyal számoljunk. Átlagosnak mondható a 150.000 – 800.000 Ft-os nyomtatási költség – (pár száztól egy ezerig terjedő nyomtatási darabszám esetén). Természetesen ez függ a példányszámtól, a papír jelenlegi piaci árától, a könyv terjedelmétől, a borító típusától és persze nem utolsó sorban a nyomdától.
Itt még fontos megemlíteni, hogy fordítottan arányos a darabonkénti előállítási költség a példányszámmal. Tehát ha minél többet nyomtattatsz, annál olcsóbb lesz egy darab ára.
Vagy egyszerűen mondhatjuk azt is, hogy a nyomtatás ingyenes. Na jó, ez a mondat nem teljesen helytálló, de a lényeg stimmel. Készülhet könyvedből e-book – akár a nyomtatott darabok mellett vagy helyett –, ilyenkor pedig a sokszorosításnak nincsen díja.
Frissítés: Nagyon magas az infláció, ezt érezzük a mindennapi életünkben is. Ezalól a könyvpiac sem kivétel. A papír nagymértékben drágult, ezért a nyomtatási költségek is számottevően emelkedtek.
Ideje eladni! A „gonosz pénzlefolyó”, a marketing
Oké, ez így durván hangzik. Én személy szerint imádom a marketinget, de sokan csak a fentebbi címben leírtként tekintenek a folyamatra – ami igaz is lehet; ha rosszul csinálják.
Talán a legfontosabb, amit meg kell érteni, a következő: a marketing nem merül ki annyiban, hogy posztolunk párat facebookra meg instagramra, aztán várjuk a sültgalambot. Természetesen elengedhetetlenül fontosak a posztok a közösségi médiában, de ez önmagában kevés. Először is szükség van egy szerethető arculatra és egy alaposan kidolgozott kampánytervre. Ezt nem lehet összecsapni, nem lehet téves elképzelésekre alapozni és nem lehet megspórolni sem. Aktívnak és kommunikatívnak kell lenni, ápolni és épiteni kell a közönségünket, közösségünket. Ez persze még ennél is sokkal összetettebb, de erről bővebben majd egy másik cikkben írunk.
Az offline eszközökről se feledkezzünk meg! Könyvbemutatók, dedikálások, részvétel a Könyvhéten és Könyvfesztiválon, könyvjelzők stb… Órákig sorolhatnánk a különféle eszközöket, és még tovább azok helyes használatát.
Egy a lényeg: nem szabad sajnálni a marketingre költött pénzt. Különben hogyan jut el könyved a megfelelő emberekhez? Ezt a gondolatot nem tudjuk elégszer elmondani. Teljesen objektíven gondolj bele: millió könyv van a könyvesboltok kínálatában. Mi miatt választasz egy adott könyvet az esetek nagy többségében? Mert hallottál róla. Tehát ha nem is tudják az olvasók, hogy létezik a könyved, mitől várod, hogy bestseller legyen belőle?
Nálunk, a Gyémántfelhő Kiadáónál nagy hangsúlyt fektetünk szerzőink és könyveik megismertetésére. Mindent mi sem tudunk átvállalni a szerzőinktől, de segítjük őket, ahol csak tudjuk.
Ne feledjük: a marketing egy komplex téma. Sokat kell tanulni és kutatni ahhoz, hogy eredményesen végezzük!
A könyvkiadás nem csak egy egyszeri szolgáltatás
A mi kiadónknál a közös munka nem ér véget azzal, hogy elkészülnek könyveid. Ne feledd, el is kell őket adni! Bármikor fordulhatsz hozzánk marketing tanácsokért, ötletekért vagy komplett kampányok lebonyolításáért. Rengeteg marketinglehetőséget biztosítunk a szerzőinknek – olyanokat is, amiért más kiadóknál busás összegeket kérnek el. Emellett segítünk megszervezni könyvbemutatódat és garantált helyet biztosítunk a Könyvhéten és a Könyvfesztiválon is. Oké-oké, nem sorolom tovább. Ha behatóbban érdekel a téma, vagy csak kérdésed lenne, keress minket bizalommal!
Bízd a kiadást egy profi csapatra! Küldd el kéziratodat, és kezdjünk el közösen dolgozni írói pályafutásod sikerességéért!
Nézd meg, hogy miért érdemes Gyémántfelhős szerzőnek lenni >>