fbpx

Milyen egy jó könyvborító?

Kell a kabát – és a szabó is számít

Az emberek nagy része borító alapján ítél. Ezzel lehet vitatkozni, de nem érdemes – gondoljunk csak bele: leveszünk-e a polcról egy könyvet, ha az első benyomásra nem szimpatikus? Persze, hogy nem.

Ezt igazolja ez a 2010-es felmérés is, ami szerint az emberek 79%-át igenis befolyásolja a borító egy-egy könyv vásárlása során. Valószínűsíthető, hogy 2010 óta tovább erősödött ez az arány. 11 év alatt is sokat változtak az átlagos médiafogyasztási szokásaink és ami biztos, hogy a vizuális elemek fontosabbak számunkra, mint valaha. De mielőtt elvesznénk a felmérés részleteiben, inkább lépjünk is tovább.

Nem kétség, hogy szaktudás nélkül nem lehet jó könyvborítót készíteni. Borítódnak tükröznie kell a könyved hangulatát, valamint figyelemfelkeltőnek és célcsoportod számára relevánsnak kell lennie.

Figyelem, híres mondat következik: „haver megcsinálja olcsón” – jól hangzik, de általában nem működik. Az ebből következő hibákat egy egész cikken keresztül részletezhetnénk. Bízd hozzáértő szakemberre. Hidd el, hálás leszel.

Tehát akkor jó borító kell. De… mitől lesz jó?

A színvilágtól kezdve, a formákon és fő vizuális tartalmon át egészen a tipográfiáig rengeteg dologra kell ügyeljünk. Először nézzük meg egy borító felépítését, hogy tisztában legyünk annak alapvető elemeivel.

A könyvborító anatómiája

Ez a képzeletbeli borító bemutatja a legfőbb elemeit egy könyvborítónak.

Előlap

Az előlapnak egyetlen feladata van: megragadni az érdeklődő figyelmét. Vizuális elemekkel építs érdeklődést és alakítsd ki a hangulatot, amit át szeretnél adni. A betűtípusok beszédesebbek, mint maga a szöveg, amit írsz velük. Fontos viszont, hogy ne essünk át a ló túloldalára – ne válassz olyan betűtípust, ami nehézkessé teszi az olvasást. Próbálj meg valami egyediséget, rejtett üzenetet belecsempészni a grafikába. Gondolkozz vásárlóként, és ne szerzőként!

Hátlap

Az előlap tette a dolgát és elérte, hogy a vásárló a kezébe vegye a könyvet. Most a fülszövegen a sor, hogy fenntartsa az érdeklődést és végsősoron el is adja a könyvet. Itt van még lehetősége a szerzőnek bemutatkoznia, illetve ajánlásokat is itt érdemes megjeleníteni. Itt kap még helyet a kiadó logója, az ár és az ISBN számot is tartalmazó vonalkód.

Gerinc

A szerző neve és a könyv címe látható rajta. Ügyelj rá, hogy olvasható legyen! Túl vékony gerincnél nem jelenik meg rajta a kiadó logója – de néha a cím sem.

Stock vagy nem stock, ez itt a kérdés

Vásároljak mindenféle stock fotót és készítsek belőle egy kompozíciót? Bízzak meg egy illusztrátort, és rajzoltassak vele valami igazán egyedit? Rendezzek saját fotózást modellekkel és kellékekkel? Stúdióban vagy a szabadban?

Először is vegyünk egy mély levegőt, mielőtt túlságosan felszaladna a pulzusunk az izgalomtól. Visszatérve a kérdéshez, ez a te döntésed. Mindegyiket lehet igényesen és igénytelenül is csinálni. Olyat válassz, ami érzésre illik a könyvedhez!

Ami biztos, hogy stock fotós borítókból van a legtöbb – ennek egyszerű okai vannak: könnyű beszerzés és költséghatékonyság. Itt annak a veszélye is fennáll, hogy más borítókon is viszontláthatod az általad használt fotót vagy grafikát. Ez néha okozhat kellemetlenségeket – főleg, ha egymás mellé kerülnek ezek a könyvek a polcon. Láttunk már ilyet, és habár nem tehet róla senki sem, kicsit valóban kínos.

Illik a borító a műfajhoz?

Talán ez magától értetődő, de sokszor találkozunk ilyen hibával: a borító egyszerűen nem illik a kiadvány stílusához, műfajához. Egy misztikus krimit nem ugyanolyan borítóval dobunk a piacra, mint egy vidám, könnyed romantikus történetet. Na ugye!

Jól mutat kicsiben is?

Ha tetszik, ha nem, elmozdult a piac az online értékesítés felé. És bizony, ha online veszünk könyveket, sokszor csak bélyegképeket látunk az online könyvesbolt katalógusában. Ebből kifolyólag kicsiben is figyelemfelkeltőnek kell lennie a borítónak.

Kérj visszajelzést!

Fotózás, ingatlaneladás, könyvkiadás – mi a közös ebben a három dologban? Segítek: elfogultság. Az ember hajlamos sajátját magasabbra értékelni, mint annak valódi értéke – csak mert kötődik hozzá.

Indíts szavazást ismerőseid, olvasóid között! Amellett, hogy kívülállók szavaznak (tehát jó eséllyel elfogultság nélkül), ez egy remek reklámlehetőség. Például Facebook oldaladnak kifejezetten jót tesz, ha interakciót ösztönző bejegyzéseid vannak.

Konklúzió

A könyvborítód egy befektetés.

A borítód legyen olyan, ami illik a történetedhez. Fess vele egy egyedi képet, amely nyomot hagy leendő vásárlóid emlékezetében. Talán a legfontosabb – a kellemetlen magyarázkodások és vakaródzás elkerülése érdekében – bízd olyanra, aki tudja mit csinál.

Hadobás Martin

Kiadóvezető